Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2013

[Μέσα από τον σπασμένο καθρέφτη] του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν



[πάμε ΘΕΑΤΡΟ]
[Μέσα από τον σπασμένο καθρέφτη] του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, σε σκηνοθεσία Νίκου  Διαμαντή και Ιωάννας Μακρή
Θέατρο Σημείο, (Χαριλάου Τρικούπη 10, Αθήνα)
_γράφει ο  Κορνήλιος Ρουσάκης

ιστορικά στοιχεία του έργου
Η ταινία Μέσα από τον σπασμένο καθρέπτη είναι η πρώτη ταινία του σουηδού σκηνοθέτη Ίνγκμαρ Μπέργκμαν που γυρίστηκε στο νησί του Φόρε. Ο σουηδικός τίτλος της ταινίας Såsom i en spegel προέρχεται από τη Βίβλο (1 Κορινθίους 13:12), και μεταφράζεται «Βλέπομεν γαρ άρτι δι' εσόπτρου» («Βλέπομεν σαν διά κατόπτρου»). Αυτή η φράση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ύπαρξη του Θεού όταν είμαστε ζωντανοί, μια γνώση που θα ξεκαθαρίσει μόνο μετά τον θάνατο.
Ο ίδιος ο Μπέργκμαν περιέγραψε την ταινία ως «ταινία δωματίου», όρος που από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα χρησιμοποιείται συχνά, αναφορικά με τις ταινίες του. Με αυτόν τον τρόπο ο σκηνοθέτης παραπέμπει και στα θεατρικά «έργα δωματίου» του Στρίντμπεργκ και στη «μουσική δωματίου». Η ταινία, λοιπόν, ακολουθώντας τους κανόνες των «έργων δωματίου» εξελίσσεται μέσα σε χρονικό διάστημα μόλις 24 ωρών, με τέσσερις πρωταγωνιστές και αποκλειστικά στο νησί του Φόρε.
Είναι η πρώτη ταινία της «τριλογίας της πίστης» (θα ακολουθήσουν το Χειμωνιάτικο Φως και Η Σιωπή. Το 1962 η ταινία κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ο Μπέργκμαν αφιέρωσε τη ταινία στη γυναίκα του Κέμπι Λαρετέι.


_______________________________


Τώρα στη θεατρική σκηνή
Μέσα από τον σπασμένο καθρέπτη του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή και Ιωάννας Μακρή.

Το θέατρο Σημείο παρουσιάζει —για πρώτη φορά στην Ελλάδα— τη θεατρική εκδοχή της ταινίας του Μπέργκμαν.
Πρόκειται για μια λεπτομερή εξέταση της φύσης της πίστης του ανθρώπου, που θέτει μια σειρά φιλοσοφικών ερωτημάτων που δεν απαντώνται ποτέ ευθέως. Ο ίδιος ο Μπέργκμαν εξηγεί ότι μέσω αυτής της ταινίας προσπάθησε να παραθέσει μια απλή υπερβατική σκέψη: «Ο Θεός είναι η αγάπη και η αγάπη είναι ο Θεός. Ένας άνθρωπος που περιβάλλεται από αγάπη περιβάλλεται ταυτόχρονα κι από τον Θεό». Ο Μπέργκμαν ομολογεί επίσης ότι το έργο αντικατοπτρίζει τη δική του κακή και βασανισμένη σχέση με τον Θεό.
Tο θέμα δεν είναι η ύπαρξη καθεαυτή, αλλά εμείς ως ηθικά όντα του 21ου αιώνα: οι βαθύτερες, ουσιαστικότερες και πιο αληθινές πτυχές μας και το μήνυμα που αντλούμε για τη ζωή μας όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με την αλήθεια. Ο στόχος του είναι η αποκόμιση ενός ουσιαστικού πορτρέτου, μιας εικόνας του ανθρώπου με την καρδιά του να πάλλεται εκτεθειμένη, μιας απεικόνισης του καθενός από μας, όταν πάψουν να μας προστατεύουν οι αυταπάτες, οι υπεκφυγές και τα ψέματα. Αυτή η διαδικασία επικέντρωσης στην ουσία μας παρέχει ένα καθρέφτη, μέσα στον οποίο μπορούμε να δούμε τους αληθινούς εαυτούς μας, πρόσωπο με πρόσωπο

Πρόκειται για ένα έργο που θυμίζει αρχαία ελληνική τραγωδία χωρίς κάθαρση. Ένα έργο που μιλάει για μια δυσλειτουργική οικογένεια μέσα από τη πίστη, την ενοχή, την απελπισία, την σεξουαλική καταπίεση. Θέματα σημερινά και γνώριμα.
Περιτριγυρισμένη από τον σύζυγό, τον πατέρα και τον αδελφό της, η Κάριν περνά τις καλοκαιρινές της διακοπές προσπαθώντας να ξορκίσει τα φαντάσματά της, ενώ εισέρχεται όλο και πιο βαθιά στο σύμπαν της σχιζοφρένειας. Ο κάθε ήρωας υποφέρει με τον τρόπο του, ο καθένας νιώθει μέσα του μια απέραντη μοναξιά: η Κάριν ταλαιπωρείται λόγω της ανίατης αρρώστιας της, που καταστρέφει την προσωπικότητά της, ο σύζυγός της λόγω της απελπισμένης αγάπης του προς αυτή και της αδυναμίας του να την βοηθήσει. Ο μικρός της αδερφός γιατί νιώθει την ανάγκη και ταυτόχρονα δυσκολία να βρει τρόπο να επικοινωνήσει με το πατέρα τους, και, τέλος, ο πατέρας επειδή συνειδητοποιεί την αδιαφορία και απόσταση που τον χωρίζουν από τους αγαπημένους ανθρώπους. Σ' αυτή τη περίπτωση το μοναδικό στήριγμα, η μοναδική λύση μπορεί να είναι μόνο η αγάπη.

Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Παπαγεωργίου
Μουσική Επιμέλεια: Λευτέρης Βολάνης, Χαράλαμπος Θεοχάρης
Φωτισμοί: Κατερίνα Παπαδάκου

Παίζουν: Σταύρος Γιαννακόπουλος, Νίκος Διαμαντής, Ελένη Ζαραφίδου, Αυγουστίνος Ρεμούνδος.


σοδειές θεάτρου [info]
Που:
 Θέατρο Σημείο, (Χαριλάου Τρικούπη 10, Αθήνα πίσω από το Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Πότε: Πέμπτη-Σάββατο στις 21:15, Κυριακή στις 19:15.
Πόσο: 15, 10 (μειωμένο, φοιτητικό).




Θ  Ε  Α  Τ  Ρ  Ο
- κάθε Δευτέρα -

[σ2013 



____________________________
σοδειά [συγκομιδή πολιτισμού]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)

Blogger templates


Blogger news