Τρίτη, 3 Ιουνίου 2014

[Η μπαλάντα του γέρου ναυτικού] του Σ.Κόλεριτζ ~ ΘΕΑΤΡΟ

Η Φιόνα Σω πρόπερσι παρουσίασε την Μπαλάντα του γέρου ναυτικού, σε παγκόσμια πρώτη, στη Μικρή Επίδαυρο. Η σπουδαία ηθοποιός επανέρχεται με την ολοκληρωμένη μορφή της παράστασης, που στο μεταξύ ανέβηκε στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.
Η Φιόνα Σω, είναι μεν γνωστή στο διεθνές κοινό για τη συμμετοχή της στις ταινίες Harry Potter, Μαύρη Ντάλια, Το αριστερό μου πόδι κ.α., και στη σειρά True Blood, έχει όμως κερδίσει την εκτίμηση των απαιτητικών θεατρόφιλων για τις βραβευμένες ερμηνείες της σε παραστάσεις του κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Αυτό το γραμμένο πριν από διακόσια δεκατέσσερα χρόνια ποίημα, γίνεται ο καμβάς για να ξεδιπλώσει η πολυβραβευμένη ηθοποιός το ταλέντο της, δίνοντας ζωή στους στίχους και ρυθμό στην αφήγηση, επιχειρώντας να οδηγήσει τις ψυχές των θεατών που θα βρεθούν στην Επίδαυρο, στον ουρανό.



Ο Κόλεριτζ (1772-1834), εμβληματικός Άγγλος ποιητής του Ρομαντισμού, συνδύαζε την ποιητική φαντασία και την αστείρευτη δημιουργικότητα με την κριτική ευφυΐα. Απορρίπτοντας τους λογοτεχνικούς κανόνες της εποχής του, αναδείχτηκε αληθινός πρόδρομος του Μοντερνισμού. Σε αυτό το επικό ποίημά του αποτυπώνεται, μέσα από τις περιπέτειες του ήρωα στην Ανταρκτική, η περιπλάνηση του ανθρώπου στον κόσμο, σε αναζήτηση νοήματος.


Στην «Μπαλάντα του γέρου ναυτικού», ένας γέρος ναυτικός με μάτι που γυαλίζει βρίσκει ένα νεαρό καλεσμένο σε γάμο και αρχίζει να του λέει την ιστορία του. Μιλάει για το πλοίο με το οποίο ταξίδευε με μπουνάτσα μέχρι τον Ισημερινό. Εκεί μια σφοδρή ανεμοθύελλα θα τους πάει τον Νότιο Πόλο.
Όμως ένα άλμπατρος εμφανίζεται και οι ναυτικοί το θεώρησαν καλό οιωνό. Τότε ο πάγος σκίστηκε και άνοιξε ο δρόμος. Ξαφνικά ο ναυτικός χωρίς κανένα λόγο σκοτώνει το άλμπατρος και έρχεται η τιμωρία: «Νερό, νερό, παντού νερό / Και ούτε σταγόνα για να πιείς / Ακόμα και ο βυθός εσάπιζε: Χριστέ μου / Ποτέ αυτό δεν θα πρέπει να ‘γινε ξανά / Γλοιώδη πλάσματα με πόδια / περπατούσαν πάνω σε μια γλοιώδη θάλασσα» (Μετάφραση Βαγγέλη Αθανασόπουλου).
Οι σύντροφοι πεθαίνουν, αλλά πριν από αυτό του κρεμάνε στο λαιμό σαν σταυρό τον άλμπατρος. Στην συνέχεια θα συναντήσει ένα πλοίο όπου ο θάνατος και η ζωή μέσα στον θάνατο θα παίξουν στα ζάρια την ψυχή του γέρου ναυτικού και η δεύτερη την κερδίζει. Θέλει να προσευχηθεί, αλλά δεν μπορεί, μέχρι που εμφανίζονται τα μεγάλα θαλασσινά δημιουργήματα της νηνεμίας που δημιουργήθηκαν από τον Θεό. Τότε μια αίσθηση αγάπης θα βγει από μέσα του για αυτά και μόνο τότε θα μπορέσει να προσευχηθεί και το άλμπατρος που είχε περαστεί στο λαιμό του πέφτει στην θάλασσα και τον απελευθερώνει.
Μια αναζωογονητική βροχή πέφτει και τότε βλέπει μια ομάδα από λευκές μορφές να ίπτανται πάνω από τα νεκρά σώματα των συντρόφων του. Δεν είναι όμως οι ψυχές τους αυτό που βλέπει, αλλά μια αγγελική παρέα από σεραφείμ, τα οποία κάποια στιγμή θα πάρουν τις δικές τους μορφές και μεταμορφώνονται σε σινιάλα για να φτάσει ο ναυτικός στην πατρίδα του, την οποία βλέπει από μακριά. Αλλά αυτό δεν πρόκειται να γίνει αν δεν τον εξομολογήσει ένας ερημίτης. Όταν τελικά τελειώνει η διήγηση, ο καλεσμένος σαν αποσβολωμένος γυρνά την πλάτη προς το γαμήλιο τραπέζι.
Εδώ μπορούμε να πούμε ότι ο φυσικός κόσμος συνδέεται με τον μεταφυσικό και στην ουσία ο δεύτερος τον ελέγχει. Η δολοφονία του άλμπατρος θυμίζει το προπατορικό αμάρτημα και ο ίδιος τον Ιησού, κάτι που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι υπόλοιποι ναύτες τον κρεμάνε στον λαιμό του γέρου ναυτικού σαν να ήταν σταυρός. Από την άλλη ο γέρος ναυτικός θυμίζει τον Κάιν, τον Ιούδα ή ακόμα και τον περιπλανώμενο Ιουδαίο. Το μήνυμα είναι ότι πρέπει να υπάρξει η μεταμέλεια του ανθρώπου, αλλά και η στροφή προς τον Θεό μέσω προσευχής και της αγάπης για όλα τα δημιουργήματα Του.
Κι ακόμα πιο γλυκό για μένα είναι
Προς την εκκλησιά να περπατώ μαζί
Με συντροφιά καλή!
Να περπατάμε προς την εκκλησία μαζί
Κι όλοι να προσευχόμαστε
Ενώ ο καθένας χωριστά κατευθύνεται
Στον μεγάλο Πατέρα του,
Γέροι, και παιδιά, και φίλοι αγαπημένοι
Κι εύθυμα παλικάρια και κοπέλες
(μετάφραση Βαγγέλη Αθανασόπουλου)
Στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους

Εκτέλεση παραγωγής: Claire Béjanin, Taylor Thomson
Παραγωγή: Silly Buckets Productions
Συμπαραγωγή: Fitzroy Productions, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, BAM / Next Wave Festival (2013)
Έρευνα με την υποστήριξη: Jerwood Studio at Sadler’s Wells
Πειραιώς 260 - Κτίριο Η' 24-25 Ιουνίου.


Τιμές εισιτηρίων:
25€
Φοιτητικό: 15€
Μειωμένο: 20€
Κάρτα ανεργίας: 5€
ΆμεΑ: 5€

Έναρξη προπώλησης: 3 Ιουνίου
 Πηγή:www.monopoli.gr, e-grammes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)

Blogger templates


Blogger news