Τετάρτη, 16 Ιουλίου 2014

[Frederick Carl Frieseke Ο Αμερικανός Ιμπρεσσιονιστής] ~ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ



Sunbath

Ο Frederick Carl Frieseke γεννήθηκε στο Μίσιγκαν στις 7 Απριλίου 1874. Ο πατέρας του ήταν ένας πετυχημένος κατασκευαστής οικοδομικών υλικών ο οποίος μετακόμισε με την οικογένεια του στην Φλόριντα το 1881. Αν και ο Frieseke έδειξε νωρίς το ταλέντο του στις πρώτες τάξεις του δημόσιου σχολείου στο Owosso, άρχισε να βλέπει τον κόσμο της τέχνης ως δικό του κόσμο όταν στα 19 του, το 1893, επισκέφτηκε ατο Σικάγο στην Κολομβιανή Έκθεση. Μεταξύ του 1893 και 1896 φοίτησε στην Σχολή Τέχνης του Σικάγο και μετά με αρκετή αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να εργαστεί πάνω στο σχέδιο μετακόμισε στην Νέα Υόρκη. Εκεί γράφτηκε στην Σχολή Καλών Τεχνών και άρχισε να πουλάει γελοιογραφίες  σε διάφορες εφημερίδες όπως οι N.Y. Times μεταξύ του 1896 και 1897. Στην πορεία επηρεάστηκε κι από συναδέρφους και φίλους του όπως ο Lawton Parker αλλά κι από την καλλιτεχνική ατμόσφαιρα της πόλης στο ν’αλλάξει την πορεία του και να γίνει ζωγράφος.


Au board de la mer
Τον Σεπτέμβριο του 1897, ο Frieseke φτάνει στην Γαλλία για να φοιτήσει στην Ακαδημία Julian με τους Jean-Joseph Benjamin Constant και Jean-Paul Laurens. Ο Frieseke βρέθηκε σχεδόν αμέσως κάτω από την επιρροή του James McNeil Whistler αν και δεν τον είχε μελετήσει παραπάνω από μια βδομάδα στην Ακαδημία Carmen. Η επιρροή φαίνεται στην εστίαση του καλλιτέχνη στα επίπεδα σχήματα, στα αντιπαραβαλλόμενα σχέδια, και στην σχεδίαση της επιφάνειας έτσι ώστε να δημιουργείται μια αρμονική σύνθεση ή «η τέχνη για χάρη της τέχνης». Ο Frieseke είχε μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι, με την πρώτη του αποδοχή στο the Salon of the Société National des Beaux-Arts τον Απρίλιο του 1899 και στο American Art Association στου Παρίσι. Μες σ’αυτή την λέσχη γνώρισε τον John Wanamaker, ο οποίος τον υποστήριξε οικονομικά, αναθέτοντας του σε τακτική βάση σχέδια και έργα ζωγραφικής αλλά και τοιχογραφίες όπως του καταστήματός του στην Νέα Υόρκη το 1904 και στο ξενοδοχείο Shelbourne στην Ατλάντα το 1906.

Τον Απρίλιο του 1901, δύο πίνακες του έγιναν δεκτοί στο νέο Salon of the Société National des Beaux-Arts. Σύντομα μετά από αυτήν την επιτυχία του, άρχισε να ζωγραφίζει την πρώτη συλλογή από πολλές που αφορούν το γυμνό θέλοντας να καθιερώσει τον εαυτό του ως καλλιτέχνη έξω από τα συνηθισμένα. Ο ίδιος προσδιόρισε την τέχνη του ως ιμπρεσσιονιστική σε μια συνέντευξη που έδωσε το 192 κατά την οποία δήλωσε ότι οι καλλιτεχνικοί του στόχοι ήταν «ο ήλιος, τα λουλούδια στον ήλιο, τα κορίτσια στον ήλιο, το γυμνό στον ήλιο. Αν και οι πίνακες του δείχνουν ότι ο καλλιτέχνης περισσότερο ήθελε να δημιουργήσει την ομορφιά μιας ολόκληρης σκηνής παρά απλά ν’ αναπαράγει μια εικόνα μες στην φύση.

Summer Reading
Το 1905, ο Frieseke άρχισε να περνάει τα καλοκαίρια του στο Giverny, και το 1910 μαζί με luministes (τεχνική ζωγραφικής αμερικανικών τοπίων) από το Giverny έκανε μια έκθεση το Madison Art Gallery στην Νέα Υόρκη. Πολλοί καλλιτέχνες της περιόδου ήταν στην περιοχή εκείνη λόγω της παρουσίας του Claude Monet. Ο Frieseke αφιερώθηκε στην τελειοποίηση εκείνων που θα γινόταν το σήμα κατατεθέν του για την καλλιτεχνική του καριέρα : στις εξωτερικές σκηνές και στο φως του ήλιου. Υιοθέτησε την τεχνική του «brushwork» η οποία έχει να κάνει με το πώς χειρίζεται τις πινελιές και χρησιμοποίησε έντονη παλέτα χρωμάτων. Χρησιμοποίησε επίσης τα ιμπρεσσιονιστικά εφέ για να δημιουργήσει στο σύνολο τους πανέμορφους πίνακες. Τα θέματά του συνήθως ήταν γυμνές γυναίκες στον κήπο θυμίζοντας τους κήπους του Μονέ, αλλά η κυριότερη έννοια του ήταν το πώς το φως θα φώτιζε και θα καθόριζε την γυναικεία φιγούρα. Ο συντηρητικός ιμπρεσιονισμός του εκδηλώνει την επιθυμία του να ισορροπήσει το ενδιαφέρον για το ‘φως που λάμπει’ με έμφαση στην δομή των φιγούρων και των αντικειμένων, να συμβιβάσει την οπτική εμπειρία με τις επιταγές του σχεδιασμού. 


Normady Girl
Το 1920, ο καλλιτέχνης αλλάζει το σημείο εστίασης του. Οι πίνακες της τελευταίας 20ετίας της ζωής του, εξερευνούν το νοητικό σύμπαν, στο οποίο η διάθεση, η εικόνα και η απεικόνιση σμίγουν σε βαθιά προσωπικούς πίνακες που ξεπερνούν τον χρόνο και τον τόπο με την συναισθηματική δυναμική τους.  Το ενδιαφέρον του για το φως και τα αποτελέσματά του δεν χάθηκαν αλλά τα θέματά του και η δουλειά του έγιναν πιο δομημένα και πιο στερεά στην φόρμα τους με σκοπό να δημιουργήσει ένα σύνολο δυναμικών και στοχαστικών κινήσεων

Το 1920 ο Frieseke χρίστηκε Ιππότης της Γαλλικής Λεγεώνας Τιμής. Μετακόμισε στην Νορμανδία το 1922 όπου και πέθανε σε ηλικία 65 ετών στης 28 Αυγούστου 1939.


 
Sleep













 
Sun And Wind


















Night Orange

Misty morning in Seine




























Επιμέλεια – απόδοση στα ελληνικά Μαρία Ροδοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)

Blogger templates


Blogger news