Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2014

[Η έκσταση της Αγίας Τερέζας] του Gian Lorenzo Bernini ~ ΓΛΥΠΤΙΚΗ


«Η προσευχή είναι πράξη αγάπης, οι λέξεις είναι περιττές. Ακόμα κι αν μια αρρώστια
αποσπά την προσοχή του μυαλού, το μόνο που χρειάζεται είναι η θέληση να αγαπάς»
Αγία Τερέζα.

Η Teresa Sánchez de Cepeda y Ahumada γεννήθηκε στην Avila το 1515 και φόρεσε το σχήμα της μοναχής στην ηλικία των 20 ετών αλλά άρχισε να έχει θεϊκά οράματα το 1550 σαν αυτό που Gian Lorenzo Bernini δίνει στο διάσημο γλυπτό που είναι γνωστό ως «Η έκσταση της Αγίας Τερέζας». Το γλυπτό πάνω από την αγία τράπεζα στο παρεκκλήσι Κορνάρο στην εκκλησία Santa Maria della Vittoria, Ρώμη, απεικονίζει ένα επεισόδιο από την ζωή της αγίας όπως περιγράφεται στην αυτοβιογραφία της. Η Τερέζα περιγράφει έναν άγγελο που κρατά ένα δόρυ με φωτιά στην αιχμή του με το οποίο τρυπά την καρδιά της συνεχώς, μια πράξη που την ρίχνει σε θεϊκή έκσταση. «Ο πόνος», γράφει, «ήταν τόσο δριμύς που με έκανε να βογκώ συνέχεια. Η γλυκύτητα που επέφερε αυτός ο δριμύς πόνος είναι τόσο ακραία που κανείς δεν θα ήθελε να σταματήσει ούτε η ψυχή κανενός θα ήταν ικανοποιημένη με τίποτα άλλο εκτός από τον Θεό» (Η ζωή της Αγίας Τερέζας, κεφάλαιο 29, αυτοβιογραφία)


«Η έκσταση της Αγίας Τερέζας» θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα γλυπτά της εποχής μπαρόκ και ο Benini(1598-1680) ήταν ένας από τους σημαντικότερους μπαρόκ γλύπτες την ρωμαϊκής σχολής.  Μια, εσκεμμένα, έντονη δουλειά της χριστιανικής τέχνης, θεωρείται από τα πιο σημαντικά παραδείγματα της τεχνοτροπίας Counter-Reformation της μπαρόκ γλυπτικής, σχεδιασμένο να μεταφέρει στον θεατή τις πνευματικές πτυχές της ρωμαιοκαθολικής πίστης. Παρά την σημαντική του θέση ανάμεσα στα έργα της θρησκευτικής τέχνης, οι κριτικοί σε όλο τον κόσμο διαφωνούν μεταξύ τους στο αν η έκφραση της Αγίας Τερέζας δείχνει την έκσταση που οφείλεται σε θεϊκή χαρά ή αν οφείλεται σε σωματικό οργασμό. Πολλοί σύγχρονοι του γλύπτη εξέφρασαν οργή για το δημιούργημα θεωρώντας ότι έδωσε σεξουαλική έκφραση σε μια πνευματική εμπειρία της αγίας. Ο καθηγητής Robert Harbison, στο βιβλίο του Reflections oh Baroque(2000) διαφωνεί λέγοντας ότι ο Benini χρησιμοποίησε ερωτικό χαρακτήρα  για να περιγράψει την θεϊκή έκσταση ως εφαλτήριο για μια νέα, διαφορετική πνευματική αφύπνιση.




Επιμέλεια - μετάφραση Μαρία Ροδοπούλου

Πηγές : Visual-arts-cork.com, learner.org





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)

Blogger templates


Blogger news