Τετάρτη, 15 Οκτωβρίου 2014

[Pieta] MichelAngelo ~ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ



H Pieta είναι ένα από τα πιο αριστουργηματικά γλυπτά της Αναγέννησης από τον διάσημο καλλιτέχνη Μικελάντζελο, και βρίσκεται στην βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό. Είναι από τα πρώτα μιας σειράς έργων με το ίδιο θέμα από τον καλλιτένχη. Το άγαλμα χρηματοδοτήθηκε από τον Γάλλο Καρδινάλιο Jean de Billheres ο οποίος ήταν αντιπρόσωπος της Γαλλίας στην Ρώμη. Το άγαλμα φτιάχτηκε για το μαυσωλείο του Καρδινάλιου αλλά μεταφέρθηκε στην σημερινή του τοποθεσία, στο πρώτο παρεκκλήσι δεξιά καθώς μπαίνετε στην βασιλική, τον 18ο αιώνα. Είναι το μόνο έργο που υπέγραψε ο Μικελάντζελο.


Περιγραφή

Η κατασκευή είναι πυραμιδική και η κορυφή συμπίπτει με το κεφάλι της Παρθένου Μαρίας. Το άγαλμα διευρύνεται σταδιακά προς τα κάτω με τις πτυχές του φορέματος της Παναγίας, μέχρι την βάση που είναι ο βράχος του Γολγοθά.
Οι φιγούρες είναι αρκετά δυσανάλογες, εξαιτίας της δυσκολίας να απεικονιστεί ένα ώριμος άντρας σε όλο το μήκος του στην αγκαλιά μιας γυναίκας.  Το μεγαλύτερο μέρος του σώματος της Παναγίας καλύπτεται από πτυχώσεις κι η σχέση μεταξύ των φιγούρων εμφανίζεται πολύ φυσικά. Η ερμηνεία του Μικελάντζελο για την Pieta διαφέρει πολύ απ’ αυτά που είχαν φτιάξει παλιότερα πολλοί καλλιτέχνες διότι έφτιαξε μια νέα και όμορφη Μαρία αντί για μια μεγαλύτερη γύρω στα 50, γυναίκα. Τα σημάδια της σταύρωσης έχουν περιοριστεί σε πολύ μικρά σημάδια από καρφιά και σε μια ένδειξη τραύματος στα πλευρά του Ιησού. Το πρόσωπο του Χριστού δεν φανερώνει σημάδια του Πάθους. Ο Μικελάντζελο δεν ήθελε το δημιούργημα να αντιπροσωπεύει τον θάνατο αλλά περισσότερο να δείχνει «το θεϊκό όραμα περί εγκατάλειψης και το γαλήνιο πρόσωπο του Υιού», και έτσι να εκφράζει την επικοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό από τον αγιασμό μέσω του Χριστού.

Ερμηνείες

Η Μαντόνα εμφανίζεται ως πολύ νέα κι αυτή η ιδιαιτερότητα έχει προκαλέσει διάφορες ερμηνείες. Μια απ’ αυτές είναι ότι η νεότητά της συμβολίζει την αδιάφθορη αγνότητά της, όπως είπε κι ο ίδιος ο Μικελάντζελο στον βιογράφο και συνάδερφό του γλύπτη, Ascanio Condivi.
Μια άλλη εξήγηση είναι ότι ο Μικελάντζελο ήταν επηρεασμένος από την λατρεία του για το έργο του Δάντη, η Θεία Κωμωδία. Τόσο καλά ήξερε το έργο που πηγαίνοντας στην Μπολόνια πλήρωσε την φιλοξενία του απαγγέλλοντας στίχους από το έργο του Δάντη. Στο έργο, στο μέρος του Παραδείσου (ψαλμός 33) ο  Άγιος Βερνάρδος προσευχόμενος στην Παρθένο Μαρία της λέει Vergine madre, figlia del tuo figlio(Παρθένος Μητέρα, κόρη του Υιού σου). Αυτό ειπώθηκε γιατί ο Χριστός είναι μία από τις τρεις φιγούρες της Αγίας Τριάδας, η Παναγία λοιπόν ήταν η κόρη Του αλλά επίσης κι αυτή που τον κυοφόρησε.


Επιμέλεια κειμένων - Απόδοση στα ελληνικά Μαρία Ροδοπούλου


Πηγή http://www.princeton.edu/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ταχυδρομική Διεύθυνση Εντύπου
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΟΔΕΙΑ
ΛΙΝΑ Κ. ΤΖΙΑΜΟΥ
Τ.Κ. 18050 | ΣΠΕΤΣΕΣ
(αποστολή βιβλίων)

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο | SODEIA@ymail.com
(αποστολή κειμένων, προτάσεων κ.α.)

Blogger templates


Blogger news